Image
Top
Navigation
2 januari 2017

Sportrusten, of niet?

In totaal heb ik de afgelopen jaren 7 marathons gelopen. Nog niet eerder een marathon in het voorjaar, omdat ik dan meedeed aan de Roparun. In aanloop naar de marathons heb ik verschillende trainingsschema’s gevolgd: in 10 weken van een halve naar een hele marathon, een schema van internet, schema’s van mijn hardloopclub Athletic Point en de laatste keer een ChiRunning schema. Er waren verschillen tussen al deze schema’s, vooral in het aantal kilometers per week dat ik moest lopen naast de lange langzame duurloop. Overeenkomstig was het grote totaal aan kilometers per week en de lange duurlopen van 30+ km.

In de tussentijd ben ik ook steeds meer volgens de ChiRunning techniek gaan hardlopen. Naar mijn laatste marathon toe heb ik ook aan de hand van een ChiRunning schema getraind, met veel aandacht voor de techniek. Tot nu toe is mijn PR op de marathon van 4:06 naar 3:43 uur gegaan, overigens geen PR op mijn laatst gelopen marathon op Terschelling.

Vorig voorjaar heb ik kennis gemaakt met Sportrusten en hiermee naar de Halve van de Haar getraind. Ik vond het maar niks, omdat ik vooral super hard moest lopen tijdens hele koude maanden. Maar, het resultaat mocht er zijn: een PR, ondanks de stormachtige omstandigheden.

Nu overweeg ik om het Sportrusten programma ook te gaan volgen naar de marathon van Rotterdam. Hiervoor durfde ik het niet aan, omdat ik alles op alles zette om die ene (buitenlandse) marathon per jaar weer een beetje beter te lopen dan de voorgaande. Nu denk ik dat ik het wel ga doen, of toch niet? Waarom wel: het is een ‘extra’ marathon en ‘gewoon’ in Nederland, ik heb dus niet zoveel te verliezen en kan het natuurlijk eens proberen, ik geef de komende maanden zelf ook nog training en moet dus efficiënt met mijn eigen trainingsinspanningen omgaan, ik heb er tenslotte op de halve een pr mee gelopen en ik moet het zelf een keer ervaren om er pas daarna een oordeel over te ‘mogen’ hebben. Waarom dan toch die twijfel? Omdat ik bang ben dat het ‘mislukt’ in de zin van een slechte eindtijd en omdat ik het gezamenlijk trainen mis. Omdat ik die lange duurlopen eigenlijk wel lekker vind en ik zo meer aandacht aan mijn techniek kan geven. En, omdat ik op dit moment al met gemak halve marathons loop en dus flink terug ga in kilometers per keer en per week.

Op dit moment slaat de balans door naar wel Sportrusten, dus ik ga ervoor. Moet ik alleen nog even die halve marathons waarvoor ik me al ingeschreven had, zien ‘in te passen’ in het programma…

Plaats een reactie

Posted By

Categories

Interessant