Image
Top
Navigation

ChiRunning is een techniek waarmee je blessures voorkomt en efficiënt kan hardlopen.

ChiRunning combineert de bewegingsprincipes van Tai Chi met hardlopen. Hierin verschuift de werklast naar je kernspieren, waardoor je benen minder hoeven te doen. Dit resulteert in een kleinere kans op blessures en een grotere efficiëntie.

De twee principes die ChiRunning zo effectief maken zijn uitlijning en ontspanning. Bij het hardlopen is er sprake van twee vormen van uitlijning: van de houding en met de looprichting. Je uitgelijnde houding zorgt ervoor dat je lichaamsgewicht tijdens de steunfase van je pas gedragen wordt door je structuur van je botten/banden/pezen in plaats van door je spieren. Wanneer je de twee vormen van uitlijning combineert met ontspanning in je armen, schouders, heupen en benen kan je vloeiend en efficiënt bewegen.

We leren van Tai Chi dat meewerken met een kracht beter is dan er tegenin gaan. Bij hardlopen zijn er twee belangrijke krachten: de zwaartekracht en de kracht van de weg die op je afkomt. Je werkt in ChiRunning mee met de zwaartekracht door naar voren te hellen. De kracht van de weg die op je afkomt neutraliseer of ‘gebruik’ je door je benen en heupen mee naar achteren te laten gaan als je voet op de grond komt. Door een lichte voorwaartse helling loop je efficiënter en hoeven je beenspieren minder te doen. Je hebt je benen en voeten namelijk niet meer nodig om af te zetten, je hoeft je voeten alleen nog maar op te tillen.

Samengevat: Met de techniek van ChiRunning gebruik je je kernspieren en ontspan je je armen en benen meer. Je loopt met een uitgelijnde houding in een lichte voorwaartse helling, waardoor je efficiënter bent en blessures voorkomt.